Ensenyaments artístics

dimecres, 10 d’octubre de 2012


Batxillerats artístics i Visual i plàstica de la ESO en perill

Està clar que a les arts els toca el rebre més que mai:

Existeix un avantprojecte del "Ministerio de Educación" perquè la matèria de visual i plàstica a la ESO només s'imparteixi a 1er. d'ESO i prou!! com és possible que en una societat com la nostra, on les arts ens envolten: cine, televisió, disseny, música... es menyspreïn tant en l'educació. Només hi ha dues explicacions: O ignoren tot el que l'art aporta a les persones o no volen que la gent desenvolupi la seva creativitat que els permet pensar per ells mateixos per poder-nos així tenir més dominats.

Aquest avantprojecte va en detriment de les arts, de l'educació artística, dels ensenyaments artístics i dels docents de les arts.

Pàgina del Ministeri:

Avantprojecte de llei:
A la pàgina 10 de l'avantprojecte es veuen les matèries que s'imparteixen en cada curs de la ESO:

En el següent correu es poden fer suggerències per mirar de defensar el que es cregui millor per l'educació dels nostres joves: calidadeducacion@mecd.es

Els batxillerats artístics d'arts plàstiques, arts escèniques, música i dansa també es veuen afectats per les supressions:

Llegiu l'article i signeu la petició perquè es segueixin impartint:



dimarts, 30 de novembre de 2010



MANIFEST EN DEFENSA DELS ENSENYAMENTS ARTÍSTICS

Motius pel manifest:

Perquè els nostres llocs de treball sempre són els primers que eliminen i cada cop costa més tenir una feina estable.

Perquè el peix gran sempre es vol menjar el petit i a nosaltres ens han estat retallant recursos humans i materials per totes bandes i en moltes ocasions, ens fan estar sols, ja que no necessiten més d'un professor de dibuix per cobrir les hores mínimes destinades a la nostra matèria en els centres educatius. Això fa que la nostra força i la nostra veu es dispersin. Cal que ho impedim.

Perquè a les comarques de Tarragona no hi ha ni un sol centre públic de la Generalitat de Catalunya que imparteixi Ensenyaments artístics. No hi ha cap escola d'Art del Departament. I el batxillerat artístic gairebé és inexistent amb l'agreujament que els alumnes potencials, per manca d'oferta, o han de desplaçar-se de la seva ciutat o poble o de la província, si poden permetres'ho.

Perquè tenim dret a tenir els nostres propis Departaments els quals tenen unes necessitats específiques i diferents dels demés, dignes a tenir en compte.

Perquè des dels Departaments majoritaris no tenen consciència real de la nostra situació.

Perquè el món de les arts és present en el dia a dia de la nostra societat i sembla que molta gent no se n'adona. Es dona contínuament el comentari "Visual i plàstica no serveix per a res". Encara no se n'han adonat que la nostra part creativa, present en totes les persones és el que ens fa ser humans i és la que fa que es desenvolupin tots els demés àmbits?

Pel fet de que la gran retallada d'hores dels nostres ensenyaments fa que els nostres llocs de treball siguin cada cop menys.
Perquè es tingui en compte la nostra veu ja que les hores destinades a les nostres matèries són insuficients perquè aquests ensenyaments s'assoleixin adequadament per part de l'alumnat.

Perquè sempre som els mateixos a qui se'ls retallen hores de classes, Departaments, recursos materials i humans.

Perquè la societat no veu i no dona el valor real que tenen els ensenyaments artístics i l'art en general pel bon funcionament d'aquesta.

Perquè la precarietat ajuda a que estem desunits, dispersos en els diferents centres educatius, en moltes ocasions aïllats de la resta de docents pel fet d'haver d'estar sols impartint les hores mínimes assignades de les nostres especialitats per la manca de necessitat que s'ha propiciat des de la política educativa del Departament d'Educació.

Perquè l'ensenyament hauria de ser un dret i s'ha convertit en un negoci.

Perquè l'excusa de que per alguna banda han de retallar ja no ens val, hem arribat sota mínims i estem cansats d'estar callats.

Perquè la por i el "anar tirant" és el que ha fet que ens trobem en la situació en que ara estem.

Ara es pot solucionar si fem el que és adequat. Per això cal manifestar el que passa obertament i trobar solucions reals que solucionin els problemes existents.

Mesures que podem prendre ara mateix per millorar la nostra situació, abans de que facin cas de les nostres peticions de millora que necessitem urgentment per normalitzar la nostra situació, sobretot la dels interins i substituts.

Primer de tot dono gràcies a la companya de Departament d'Educació Visual i Plàstica que vaig tenir  en un centre educatiu de la província de Tarragona ara fa uns anys (ara aquest, com a tal ja no existeix, com a la majoria dels centres educatius...). Durant el curs acadèmic en que vam treballar juntes em va recolçar, ajudar i incentivar com ningú. Gràcies per tot i espero que altres professors facin el mateix pels qui vagin arribant nous a tots els centres, aquest és el millor recurs que podem tenir de moment, les persones. Però quan això ens ho estàn coartant cal manifestar-ho ja que ens estàn prenent la força com a docents i com a persones. M'alegro d'haver treballat amb ella en el centre educatiu on vam coincidir. Gràcies Neus!

Totes les situacions que he viscut m'han portat a pensar que si estessim tots/es units/des tindriem una força molt més gran de la que ens pensem. Llençar la tovallola abans d'hora és quelcom que mai hauriem de fer.

Si cada un de nosaltres fés tot el que podés per millorar la situació del centre on està garantiria que el professor següent, anés on anés trobés l'esforç que ha fet l'altre per les nostres especialitats artístiques. El típic que es diu " total perquè, jo l'any que vé no estaré aquí..." però si es pot estar en un altre centre en el qual es troba la situació en què està que pot estar igual, pitjor o millor del que es vé.

Aquest tipus d'unió entre els professors dels diferents centres, ja que a molts ens toca o ens ha tocat estar sols com a docents de la nostra especialitat milloraria en gran mesura la nostra situació.
La companya en qüestió a qui he donat gràcies va aconseguir una aula de visual i plàstica amb pica , armaris i prestatges per material i treballs dels alumnes, que tinguessim al Departament un ordinador amb programari adequat per les matèries a donar, un escàner, una impressora, un projector d'imatges i material del Departament perquè els alumnes podéssin treballar en condicions. Li ho vaig agrair moltíssimja que en molts centres això, que ja és el mínim dels mínims per treballar correctament és inexistent.

LES NOSTRES EINES SÓN LA INSISTÈNCIA A LES DIRECCIONS DELS CENTRES I A ENSENYAMENT EN QUE REBEM EL QUE ENS PERTOCA I LA UNIÓ ENTRE NOSALTRES DE FER TOT EL POSSIBLE PERQUÈ LA MILLORA SIGUI REAL.

L'individualisme fa que cada vegada tinguem menys força i que no només els ensenyaments artístics estiguin en la situació de precarietat en la que estàn sinó tots els àmbits artístics professionals.

L'esforç de millora ha de ser la nostra millor eina per a tenir totes les eines perquè la qualitat dels nostres ensenyaments millori dia a dia.

MOLTS GRANETS DE SORRA FAN LA SORRA DE LA PLATJA.

Animo a que tots els departaments minoritaris facin el mateix.


Per fer sentir la nostra veu. Som més dels que es pensen i units podem tenir molta força:

Diu la teva, fes comentaris, explica la teva situació, proposa solucions, fés que es sàpiga la nostra situació real i arribi a la gent, al Departament d'Educació i als governants.

Hem de fer sentir la nostra veu i aconseguir que ens facin cas.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada